
Milo Milunović
(Cetinje, 1897 – Beograd, 1967)
Slikar Milo Milunović (Cetinje, 1897 – Beograd, 1967) pripada plejadi najvećih imena jugoslovenske umjetnosti XX vijeka. Likovno obrazovanje stekao je u Firenci (1914-1916) kod Augusta Đakometija, a zatim u Parizu (1919-1922). Između dva rata živio je i stvarao u Zagrebu, Parizu i Beogradu. Bio je član grupe „Dvanaestorica“.
Poslije rata sa Petrom Lubardom na Cetinju osniva Umjetničku školu (1946-1948). Milo Milunović bio je osnivač Akademije likovnih umjetnosti u Beogradu 1937.godine, zajedno sa Sretenom Stojanovićem i Đorđem Andrejevićem Kunom i njen prvi direktor - dekan.
Bio je i profesor na Akademiji likovnih umjetnosti u Beogradu i kao majstor – slikar upravljao je Državnom majstorskom radionicom likovne umjetnosti gdje je podučavao postdiplomce. Svoja umjetnička iskustva uspješno i nesebično je prenosio generacijama slikara, kao profesor u Beogradu i na Cetinju.
Bavio se izradom mozaika, fresko slikarstvom i ilustracijom, a pisao je i kritike. Bio je član CANU i JAZU.

„Djevojka sa bakljom“ monumentalni mozaik u foajeu Jugoslovenskog dramskog pozorišta u Beogradu
Glavno obilježije slikarstva Mila Milunovića je precizna kompozicija i prefinjen kolorit. Iako je tokom ukupnog opusa ostao privržen figurativnom slikarstvu, pokatkad se približavao asocijativnoj apstrakciji, ali nikada nije potpuno zakoračio u bezpredmetnu plastičku predstavu.
Krajem četvrte decenije Milunović je ušao u interpertiranje forme na impresionistički način, sa dosta svijetla i hromatskih rješenja baziranih na valerskim vrijednostima prelivenih po površini platna.
Poslednji period bio je karakterističan po pojavi ekspresionističkih elemenata, ali ponovo ne striktnih već prije kao jedna nova ideja koja mu je nadalje otvarala nove puteve meditativnog slikarskog kretanja. To su teme donijete iz osunčanog mediteranskog područja, pune svijetla i kolorita, kompoziciono uravnotežene i precizno definisane kao jasni autorski rukopis koji je Milu Milunoviću definitivno odredio jedno od najznačajnijih mjesta u jugoslovenskom slikarstvu tog perioda. Upravo na remek-djelu „Plodovi mora“ objedinjene su najznačajnije karakteristike njegove posljednje faze.

Plodovi mora, 1954.
Tempera na platnu, 216x159,5 cm
Umjetnički muzej Crne Gore
Kroz brojne samostalne izložbe i učešće u kolektivnim postavkama, perepoznat je i uvažen i na međunarodnoj sceni. Milo Milunović je mao veliki uticaj na razvojne puteve crnogorske i jugoslovenske umjetnosti.
Do kraja života bio za slikarskim štafelajem, do posljednjeg daha. Još su bili prisutni tragovi boje na njegovim rukama kada je, došavši iz ateljea kući, iznenada umro 11. februara 1967. godine.
Izvor: Narodni muzej Crne Gore
Istorija jugoslovenske umjetnosti